تقریباً سه سال پیش، پیمان جبلی با شعار «تحول» سکان صداوسیما را در دست گرفت. در آن زمان، همگان بر این باور بودند که تغییرات مثبتی در عرصه تولید سریالها و برنامهها و تحولات رسانه ملی رخ خواهد داد. وعدههایی نیز برای بازگشت چهرههایی که در آن روزها از تلویزیون غایب بودند، مطرح شد.
اما به جز سریالهایی چون «سرزمین مادری»، بازگشتهای موفقی همچون «نونخ» و «زیرخاکی»، و تا حدودی «طوبی»، دستاورد چشمگیری حاصل نشد. در میان تحولات حوزه برنامهسازی نیز میتوان به برنامه «محفل» بیش از دیگر برنامهها اشاره کرد.
در باقی اوقات، تلویزیون با چالش جدی ریزش و افول مخاطب مواجه شد. بسیاری از رسانهها بارها این نکته را یادآور شدند و مدیران ارشد صدا و سیما نیز بهطور مکرر از تحولی صحبت میکردند که دیر یا زود به بار خواهد نشست.
در سال 1403 و با شروع رسمی سریال «پایتخت»، به همراه احتمال بازگشت مهران مدیری به عرصه سریالسازی و برخی تغییرات دیگر، پیامی به منتقدین و اهالی رسانه مخابره شد: مدیران تحولی به این باور رسیدند که نیازی به اختراع مجدد چرخ نیست.
غرض از این یادآوریها، رکوردشکنی و اتفاق مثبتی است که با برنامه «محفل» در ایام ماه مبارک رمضان رقم خورد و از چهارم فروردینماه به بعد، با سریال «پایتخت» در عرصه سریالسازی.
پیش از ماه مبارک رمضان و محصولات تلویزیون در بهمنماه، فاصله و درخشش امروز سریال «پایتخت» و برنامه «محفل» بهوضوح نمایان است. چرا که نتایج پیمایش متا نشان میداد سریالهای تکراری شبکه آیفیلم اقبال بیشتری نسبت به آثار جدید دارند.
در حالی که هیچکدام از سریالهای شبکه خانگی نتوانسته بودند بیش از 15 درصد مخاطب جذب کنند، تلویزیون پنج سریال با بیش از 23 درصد تماشاگر روی آنتن برد.
اما ورق با کنداکتور رمضان و عید نوروز تلویزیون برگشت؛ این بار برنامهها و سریالهای جدید تلویزیون در کانون توجه قرار گرفتند. بازتاب دادهکاوی مخاطب در خصوص برنامه «محفل» نشان میدهد که این برنامه قرآنی بیش از 500 میلیون بازدید در فضای مجازی داشته است.
در طول بیش از یک ماه پخش این برنامه تلویزیونی، بیش از 71 هزار قطعه از محتوای آن در پلتفرمهای مختلف منتشر شده است؛ آماری که در مقایسه با دیگر برنامههای مشابه، بیسابقه به نظر میرسد.
از سوی دیگر، میزان بازدید محتواهای تقطیعشده این برنامه به عدد چشمگیر 500 میلیون بازدید رسیده که در مقایسه با برنامه «محفل» در سال گذشته (حدود 400 میلیون بازدید)، نشان از رشد 25 درصدی دارد. این آمار، مهر تأییدی است بر اقبال عمومی نسبت به محتوای فاخر و قرآنی این برنامه.